Hoe kinderen en bloembollen bijdragen aan meer biodiversiteit

Dit verhaal kadert in de reeks ‘Kijk eens hier – Positieve verhalen in beeld gebracht’.
Beelden: beeldverteller Hans Stockmans. Tekst: Bernadet Wehenkel.

Donderdag 15 november. Een koude ochtend maar weldra zal de zon de aarde verwarmen. In De Weven in Beringen wachten medewerkers van Quares en een tiental vrijwilligers op de komst van 38 leerlingen van basisschool De Berk en hun juffen. Allemaal samen zullen zij vandaag een belangrijke bijdrage leveren aan het biodiversiteitsproject van Quares op dit bedrijventerrein.

Een stralende Igna Linten met in haar kielzog tientallen enthousiaste kinderen.
Een stralende Igna Linten met in haar kielzog tientallen enthousiaste kinderen.

Dat ik hier vandaag getuige van mag zijn, heb ik te danken aan Hans Stockmans. Onlangs ontmoette hij Annick Meyers, parkmanager bij Quares. Haar functie riep bij Hans een doorsneebeeld op, “eerder saai ;-)”, totdat zij hem vertelde over de projecten en initiatieven van Quares. Wat hem vooral trof was hun positieve bijdrage aan bedrijventerreinen en de verbinding die ze creëren tussen medewerkers van de verschillende bedrijven.

Hans wou graag een beeldreportage maken rond het biodiversiteitsproject in De Weven en vroeg mij om het verhaal neer te schrijven. De volledige beeldreportage van Hans vind je terug op zijn website. Ze is zeer de moeite waard om te bekijken. In het verhaal hieronder vind je een kleine selectie van die sfeerbeelden terug.


30.000 bloembollen

Basisschool De Berk in Paal, 9 uur. We worden vrolijk begroet door de juffen en kinderen van het vierde leerjaar, in een kleurrijk klaslokaal waar blauw en groen primeren. Achtendertig leerlingen zitten klaar voor een korte les van Igna Linten over het belang van biodiversiteit. In het halfuur dat volgt, luisteren ze aandachtig naar de verhelderende uitleg van Igna en beantwoorden ze alle vragen die zij hen stelt.

Wie kent het antwoord op de vraag?
Wie kent het antwoord op de vraag?

Vandaag gaan deze kinderen 30.000 bloembollen planten op het nabijgelegen bedrijventerrein De Weven en daar kijken ze al een tijdje naar uit. Volgend voorjaar zullen duizenden narcissen, krokussen, sneeuwklokjes en anemonen het terrein opfleuren. Dat vergroot de biodiversiteit op deze plek en voegt kleur toe aan het leven van medewerkers en bezoekers van het bedrijventerrein. En ook insecten als bijen en vlinders zullen hier wel bij varen.


Werken aan meer biodiversiteit

Als bedrijventerreinmanager heeft Quares als missie: meewerken aan een duurzame transformatie van bedrijventerreinen in Vlaanderen. Specifiek voor De Weven is dat het integreren van meer biodiversiteit op het terrein. Daarvoor werken ze onder meer samen met Talea, een cvba die inzet op duurzaam bedrijfsgroen op het terrein in de vorm van inheemse beplanting en een gemeenschappelijke groenbuffer.

In gesprek met Igna terwijl op de achtergrond een reporter een van de leerlingen interviewt.
In gesprek met Igna terwijl op de achtergrond een reporter een van de leerlingen interviewt.

Igna Linten is Head of parkmanagement bij Quares en bedenker van het biodiversiteitsproject voor De Weven. De beplanting op dit bedrijventerrein was al aantrekkelijk voor vlinders maar Igna zag meer mogelijkheden. “Wat als we hier een bijenkast zouden zetten? Als we samen met de bedrijven hier honing konden oogsten?” Meer bijen, dat vroeg om meer bloemen. Dus vatte Igna het plan op om bloembollen van voorjaarsbloeiers te planten, samen met leerlingen van de naburige basisschool.


Leren en beleven

Uitgerust met spades, bollenplanters en soeplepels storten leerlingen, juffen en vrijwilligers zich op de losgewoelde aarde. Voor velen is het nog een hele klus om plantgaten te maken voor de massa’s bloembollen die hen omringen. De gedrevenheid is groot. Er wordt veel gelachen en gejoeld onder de leerlingen. Met de handen in de zwarte aarde. Sommigen vinden dit heerlijk, anderen hebben toch liever de bescherming van hun stevige werkhandschoenen. Een tiental gedreven vrijwilligers helpt hen waar het kan.

Vrijwilligers Laetitia en Leo.
Vrijwilligers Laetitia en Leo.

Onder hen ook Laetitia en Leo, Bretoenen uit de buurt van Nantes, die al maandenlang op rondreis zijn door Frankrijk en België. In ruil voor een slaapplaats werken ze voor bedrijven waar aan biolandbouw gedaan wordt. De snelheid waarmee Leo en Laetitia de narcisbollen planten, verraadt dat ze er veel ervaring mee hebben. En daarenboven vinden ze het “leuk om te doen”.

IJverig en geconcentreerd werken ze verder, deze leerlingen, met of zonder handschoenen.
IJverig en geconcentreerd werken ze verder, deze leerlingen, met of zonder handschoenen.

Juf Tinneke vindt dit “een heel goed initiatief”. Haar leerlingen leren dit schooljaar veel bij over de tuin en planten. En deze dag, buiten in de zon, met hun handen in de aarde, die blijft hen zeker bij volgens de juf. Dit is zowel leren als beleven. Juf Sandy voegt er nog aan toe: “Ze zijn heel enthousiast. En ze doen het graag én goed.”


Plezier en positieve reacties

’s Middags wordt er aangeschoven voor het frietkraam.
’s Middags wordt er aangeschoven voor het frietkraam.

Er werd gezorgd voor nog meer beleving. ’s Middags zijn er gratis frietjes voor iedereen, ook voor de medewerkers van de deelnemende bedrijven. En een reuzegroot springkasteel, gratis aangeboden door de Fungroup, staat garant voor heel veel spring- en tuimelplezier bij de jonge plantertjes.

Juffen Tinneke en Sandy houden een oogje in het zeil bij het springkasteel.
Juffen Tinneke en Sandy houden een oogje in het zeil bij het springkasteel.

Om wat afwisseling te bieden tijdens deze plantdag, neemt Quares-stagiair Freek kleine groepen leerlingen mee op een fotozoektocht op het bedrijventerrein. De kinderen krijgen leerrijke wist-je-datjes voorgeschoteld en lossen vragen op rond biodiversiteit en milieu.

Tijdens het planten lachen en wuiven medewerkers en bezoekers van de bedrijven naar de planters. Ze moedigen hen aan en de kinderen vinden dat heerlijk.


Toekomstige initiatieven

Igna straalt. “Ik ben heel fier”, lacht ze. “Een fiere mama.” Haar dank gaat uit naar collega Leslie Pot, zonder wie ze dit nooit had kunnen realiseren. “Het idee is van mij”, zegt Igna, “maar al het werk en de volledige organisatie heeft Leslie op zich genomen.” Ook An Berden van Talea hielp Igna tijdens de voorbereidingsfase.

Stad Beringen steunt dit project financieel, voor 50%. “De andere helft van de kosten wordt gedragen door bedrijven op De Weven”, licht Leslie toe. De firma BergHOFF draagt vandaag ook bij aan de logistieke organisatie. Zij stelden hun perceel ter beschikking voor de plaatsing van het frietkraam, het springkasteel, de eettafels en de banken.

Bollen planten op de druppel, de rotonde op De Weven.
Bollen planten op de druppel, de rotonde op De Weven.

“Dit is ons eerste project”, vertelt Igna nog. “We hebben met de school afgesproken dat we in het volgende project, met de oude paletten van de bedrijven hier, insectenhotels en vogelkastjes gaan bouwen. Die gaan we hier ook inplanten. Hopelijk in maart opdat de kinderen dan het resultaat van hun eigen werk kunnen zien.” Het laatste project, de kers op de taart, is dan die bijenkast waarmee het allemaal begon. Met bijen die zich tegoed kunnen doen aan de nectar van de bloemen op het terrein. En als dit project een succes wordt, volgen er volgend jaar nog meer bloembollen.


Bewustwording als eerste stap

Stagiair Freek mag het verhaal afsluiten. Tijdens zijn opleiding tot Handelsingenieur leert hij hoe het moet. “Hier zie ik hoe het kan”, zegt hij. “Dit is een heel hands-on project om mensen bij elkaar te brengen, samenhorigheidsgevoel te kweken en mensen meer bewust te maken van duurzaamheid, van de biodiversiteit van planten en alles wat daarrond leeft. Het begint met mensen die bloembollen planten, die hun handen vuil maken, die er zich van bewust worden dat het belangrijk is. Dat is de eerste stap naar de implementatie van een duurzaam beleid.” Over de leerlingen vertelt hij al lachend: “Als je ziet welke energie ze hebben, dan denk ik dat het hier wel af gaat geraken vandaag.”

Welke boom is dit? De kinderen ontdekken het tijdens de fotozoektocht begeleid door Freek.
Welke boom is dit? De kinderen ontdekken het tijdens de fotozoektocht begeleid door Freek.

Haal jij inspiratie uit dit verhaal? Zet het je aan het denken? Deel gerust jouw inzichten hieronder.