Mocht je mij de voorbije maanden ontmoet hebben op maandagavond nadat ik mij enkele uren had ondergedompeld in het eerste CreativeXchange-traject bij Voka Limburg, dan zou je ze zeker opgemerkt hebben: mijn vederlichte tred, mijn glimlach, mijn blik op oneindig. Want op die momenten overheerste het gevoel van: ‘Alles is mogelijk! (als er een verdienmodel aan gekoppeld kan worden).’
En misschien merkte je ook wel mijn goesting op om aan de slag te gaan. Niet diezelfde avond nog, nee, maar de volgende dag, ja dán wel.
Ondernemen in een creatief beroep
‘CreativeXchange’, ik vond het wel mooi klinken. Het riep associaties op met creatief wezen, met het uitwisselen van ervaringen met andere creatievelingen, met delen vooral. Helemaal mijn ding.
Een traject van zes sessies verspreid over drie maanden. Kort en krachtig. En ook verrassend en verrijkend, weet ik nu.
Vorig jaar was ik net te laat om me in te schrijven en achteraf bekeken was ik er toen ook niet klaar voor. Maar een jaar later wel. Ik keek er maandenlang naar uit, naar dit traject voor creatieve ondernemers of beter: ondernemers in een creatief beroep.
En toch was ik wat onwennig voor die eerste sessie, twijfelend en een beetje nerveus ook. Vreemd hoe dat soms komt opzetten, terwijl het ook nu weer nergens voor nodig was.
Delen, meedenken en aanmoedigen
Een kleine groep van zeven deelnemers die bruisten van de creativiteit en de ideeën. En van de zin om te leren, om aan te pakken en te verbeteren. Om andere paden te bewandelen, mits ze pasten in hun missie. Om geïnspireerd te worden, vragen te stellen en te luisteren. Om kennis en ervaringen te delen, mee te denken en aan te moedigen. En net in dat delen en in die steun schuilt de ware kracht van trajecten als dit, volgens mij.
Ik zou hier kunnen uitweiden over de infosessies waarin we groeven in verdienmodellen, kasplannen en alle andere plannen waar je als ondernemer mee aan de slag moet. Alles wat je onderneming vooruithelpt en richting geeft. Maar veel liever schrijf ik hier over de menselijke interactie. Want dat dit traject voor mij zo verfrissend was, heb ik te danken aan de mensen die me omringden.
Je buigen over je Business Model Canvas, nadenken over nieuwe diensten, verbanden leggen. Het gaat zoveel beter samen met anderen die de blinde vlekken detecteren, die andere denkpatronen volgen en zien wat jij nooit zag.
Samen op expeditie in je onderneming, zo lijkt het wel. Om tot verrassende inzichten te komen. Om te ontdekken dat je meer kan als ondernemer, dat zelfs alles mogelijk is. Als er een verdienmodel aan gekoppeld kan worden.
Feedback en advies
Na de vijfde sessie schreef Coördinator Joeri Stoop in zijn mail:
“Ik wilde jullie bedanken voor de fijne en constructieve sfeer tijdens het traject. De laatste sessie vond ik enorm geslaagd.”
Ik kan dit alleen maar beamen.
Die voorlaatste sessie (voor de afsluitende bbq in juni) was een pitchronde met zeven ondernemers die we elk apart mochten spreken. Aan wie we ons verhaal mochten voorleggen en van wie we eerlijke feedback kregen en gericht advies waarmee we (vlug) aan de slag konden.
Het waren drie intense uren van spreken en vooral goed luisteren, van ontdekken en bevestigd weten. Bijzonder waardevol.
Dank jullie wel Katherina Kitsinis van Ontrend Agency, Katja Craeghs van Greenpoint.be, Kristel Vanderlinden van Spectra, Designer Souâd Feriani, Stephan Bruninx van Hands, Veroniek Hermans van Voka en Wim Schreurs van Ubilex.
Nieuwe gezichten en inzichten
CreativeXchange bestaat uit twee trajecten. Mijn planning liet echter niet toe dat ik aan traject twee kon deelnemen.
Gisteren sloten we beide trajecten af, met die barbecue . Een uitgelezen moment om bij te praten met bekenden en kennis te maken met onbekenden. Er werd gegeten en veel gelachen. Het was een heel warme en mooie avond.
Naast mij op de bank lag het boek waar ik gisterenmiddag voor ’t eerst over gelezen had: ‘Naar een nieuwe mindset’ van Lut Wyers (de dame die mee aan de wieg stond van dit traject). Voorafgaand aan de bbq vertelde Lut ons haar verhaal. Over ondernemen met vallen en opstaan binnen Cocomo en Identify.me. Over het gele idee op haar bucket list dat haar leven veranderde. Over mindsets, het goud dat tussen je oren zit, vissen en aquariums. En wil je weten wat het verband is tussen die laatste vier, dan raad ik je dat boek aan. Of als je de kans krijgt om Lut haar verhaal te horen vertellen, nog beter. Twee woorden noteerde ik gisteren over haar keynote, in de kantlijn van mijn schrift: authentiek en begeesterd.
Kers op de taart was het boek dat Lut aan alle deelnemers van CreativeXchange schonk, met een persoonlijke quote erin. Ik ben heel blij met dat boek. Lut noemt het: “Een klein boek met een grote ambitie.” Het staat niet alleen vol met hapklare maar rake teksten maar ik vind het ook bijzonder mooi vormgegeven door Tinne Luyten. De look & feel nodigen uit tot vastpakken en erdoor bladeren.
Dankbaar en klaar voor de volgende stap
Dank aan iedereen die dit traject mogelijk maakte waaronder Carlo Vuijlsteke van Flanders DC, Raf Vermeiren van de CijferFabrik, Lucas Bellens van Voka. En natuurlijk de man die ons mee op sleeptouw nam: Joeri Stoop.
Dank jullie wel voor jullie gezelschap, steun en feedback, Imca Paesen, Marijke Beirens, Peter Firman, Mireille Vandevorst, Seppe Elewaut en Isabelle Verbruggen. Ik wens jullie veel geluk toe.
De opzet van CreativeXchange is om creatieve en culturele ondernemers inspiratie en concrete ervaring te laten opdoen zodat ze de volgende stap kunnen zetten in de opstart of groei van hun bedrijf. Ben ik na die zes sessies klaar voor die volgende stap in de groei van Verhaallijnen? Zeker wel. Meerdere stappen staan gepland. Waarover binnenkort meer.
Om af te ronden geef ik graag nog een tip mee die ook voor jou van waarde kan zijn.
Flanders DC werd in het leven geroepen om ondernemers in de creatieve sector te ondersteunen. Mocht je Flanders DC nog niet kennen, dan raad ik je aan om vandaag nog de website van deze organisatie te bezoeken. Je vindt er allerlei tools die jou verder kunnen helpen.
Blijf je met vragen zitten of zoek je begeleiding? Ook dan kan FlandersDC een antwoord bieden.